Verkkosivujen hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi, eli kansainväliseltä nimeltään SEO (search engine optimization) on tärkeä osa verkkosivun suunnittelua. Hakukoneoptimoinnilla on mahdollista parantaa sivuston näkyvyyttä, saavuttamalla paremmat google hakutulokset.
Monissa tilanteissa hakukoneoptimointi rinnastetaan pelkästään hakusanojen tai laadukkaan sisällön lisäämiseen. Siihen liittyen myös muita aspekteja, joihin sivua rakennettaessa tulee kiinnittää huomiota. Näitä aspekteja ovat; tekninen toteutus sekä sivuston uskottavuus.
Hakukoneoptimoinnissa todella suuressa tärkeydessä on strateginen suunnittelu. Yksi parhaita sivustoja, jossa hakukoneoptimoinnissa on onnistuttu on Lainat.fi.
SEO:lla on mahdollista kehittää sivuston informatiivisuutta.
Mitä SEO:lla on mahdollista saavuttaa?
Onnistuneella SEO:lla on mahdollista saavuttaa useita eri rajapyykkejä. Se voi auttaa saavuttamaan myyntitavoitteita, parantamaan yrityksen näkyvyyttä googlessa ja nostaa yrityksen konversiota.
SEO:lla on mahdollista löytää myös sivuston vahvuudet sekä heikkoudet. Seuraamalla aihealueiden suosiota on myös mahdollista huomata, mitkä aihealueet kiinnostavat asiakaskuntaa.
SEO näkyvyyttä on myös mahdollista parantaa ostamalla maksettuja mainospaikkoja googlelta. Maksetuilla mainospaikoilla tarkoitetaan google haun ensimmäistä sijoitusta, jonka eteen merkitään pienellä “mainos”. Mainoksia on mahdollista löytää yhdestä viiteen kappaletta, jonka jälkeen esiintyvät parhaalla SEO:lla pärjäävät vaihtoehdot.
Lista SEO ystävällisestä sisällöstä:
- Sisältö on päivitetty vastikään ja sitä päivitetään usein
- Sisältöä on runsaasti
- Sisältösivut ovat relevantteja, eivätkä rönsyile asiasta toiseen
- Sivu pitää sisällään loogisia sivun sisäisiä linkkejä
- Sisällössä on käytetty hakusanoja
- Uusi sisältö on parempaa kuin aikaisempi
- Sivu on optimoitu tärkeimpien hakusanojen ympärille
Hakukoneoptimointi on moniosainen prosessi, johon on helppoa saada apua alan asiantuntijoilta. Tilanteissa, joissa avusta ei haluta maksaa, löytyy verkosta myös opetusvideoita ja sisältöä, jonka välityksellä on mahdollista oppia kaikki hakukoneoptimoinnin perussalat. Lisäksi tulee myös muistaa, että google muuttuu jatkuvasti fiksummaksi, jonka yhteydessä muuttuvat myös SEO markkinoinnin trendit. Tästä syystä kannattaa omaa tietotaitoa kehittää jatkuvasti.